Psychologie en beleggen - Home
In verband met mijn afstuderen is Psychologie en Beleggen tijdelijk met 'vakantie'.
E-mail abonnementen
Ontvang nieuwe artikelen automatisch in je inbox!

Meer informatie

Laatste reacties
  • Zoeken


    Blogroll
    Recente artikelen
    Statistieken van Psychologie en Beleggen
      Woorden: 154.880;
      Reacties: 321;
      Artikelen: 131;
    RSS feeds van Psychologie en Beleggen
    RSS feed van reacties Reacties
    RSS feed van artikelen Artikelen

    Voeg toe aan Technorati Favorites
    AddThis Social Bookmark Button
    Archief van Psychologie en beleggen

    Columnist bij:
    GannTrader
    Je bent hier: Home --> Alle artikelen --> Off-topic --> Is financiële vrijheid haalbaar?

    Is financiële vrijheid haalbaar?

    Een droom van velen is om minder te werken, of zelfs te stoppen met werken, en meer tijd aan hun gezin, hobby’s of andere dingen te besteden. Dit is inderdaad veelal stukken aantrekkelijker dan lange werkweken draaien, zonder de vrijheid om minder te werken, of er eens lekker tussen uit te gaan. In dit artikel wil ik eens kijken of deze financiële vrijheid haalbaar is.

    Wat is financiële vrijheid?
    Om de haalbaarheid van een abstract begrip als financiële vrijheid te meten, moeten we eerst duidelijk hebben wat we hier onder verstaan. Dit omdat ‘financiële vrijheid’ voor verschillende mensen verschillende dingen kan betekenen. Het beeld dat veel mensen hebben van financiële vrijheid is veelal een persoon die veel geld heeft, zeg maar een ‘typisch’ Quote 500 lid. Bij zo’n beeld ga je echter voorbij aan de persoonlijke voorkeuren die men heeft, en daarnaast hoeft zo’n iemand juist ook niet financieel vrij te zijn. Want wanneer heb je nu echte financiële vrijheid? Naar mijn idee als je een passief inkomen hebt waarvan je kunt leven. Daarvoor heb je geen grote huizen nodig, of een snelle sportauto. Je bent financieel vrij als je die dingen kunt veroorloven die je wilt hebben. Wil je bijvoorbeeld dus wel graag een sportauto, dan zul je moeten accepteren dat het een stuk langer duurt voordat je financieel vrij kunt worden. Geef je echter weinig om auto’s, dan is je financiële vrijheid een stuk dichterbij.

    Passief inkomen?
    Voor financiële vrijheid hebben we dus een passief inkomen nodig wat onze uitgaven overstijgt. Passief inkomen bedoel ik hier in de breedste zin van het woord; je kunt hierbij denken aan rente, dividenduitkeringen, maar ook koerswinsten, inkomen via advertenties op je website, of royalty’s. Hoe dan ook, het kenmerkende is dat je hiervoor minder tijd (in sommige gevallen bijna geen tijd) hoeft te besteden dan aan een fulltime baan. En, zoals de verwoording al aangeeft, dat het een passieve activiteit is. Als je een goed betaalde baan hebt, waardoor je wel veel dingen kunt veroorloven, maar je moet wel 6 dagen in de week van 9.00 tot 18.00 werken, dan ben je niet financieel vrij. Ondanks dat je in zo’n geval wel een inkomen hebt wat je uitgaven overstijgt. Vandaar dat je voor financiële vrijheid een passief inkomen nodig hebt.

    Je persoonlijk ‘financial freedom number’
    Als we financiële vrijheid beschouwen als het hebben van een passief inkomen dat je uitgaven overstijgt, dan valt dit in een formule te gieten, welke je ‘financial freedom number’* bepaald:
    1. Bereken je maandelijkse uitgaven: probeer hierbij alles zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen, denk ook aan uitgaven die niet zo voor de hand liggen, zoals verzekeringen, maar ook belastingen en de kosten van uitgaan, en daarnaast de kleine uitgaven.
    2. Bepaald je passieve maandelijkse inkomen: denk hierbij aan dividenden, koerswinsten, en andere inkomsten.
    3. Je ‘financial freedom number’ is dan:
    passief inkomen – maandelijkse uitgaven > inflatie = financieel onafhankelijk.
    Zoals hieronder in de reacties terecht wordt opgemerkt, dient ook inflatie te worden meegenomen in de calculatie van financiële onafhankelijkheid.
    Het voordeel van het berekenen van een ‘financial freedom number’ is dat je ook kunt bepalen hoeveel een bepaalde uitgave je vanaf financiële vrijheid brengt. Zo valt beter in kaart te brengen hoeveel een aanschaf van bijvoorbeeld een caravan je verder af brengt van financiële vrijheid. Het is nu juist de bedoeling om dit ‘financial freedom number’ zo groot mogelijk te maken, of er minstens voor te zorgen dat je passief inkomen je maandelijkse uitgaven overtreffen.

    Passief inkomen vergroten
    Een manier om een stap dichterbij financiële vrijheid te komen is je passief inkomen te vergroten. Dit kun je doen door meer te sparen, of door je vermogen beter in te zetten. Maar je kunt ook nieuwe bronnen van inkomsten aanboren, zoals een website oprichten met reclame erop.
    Het ouderwetse sparen is een mogelijkheid om je passief inkomen te vergroten. Voordelen van deze manier zijn dat je een (redelijk grote) zekerheid hebt dat je je geld weer krijgt, dat de rente ook daadwerkelijk wordt uitbetaald, en dat het rentepercentage redelijk stabiel is. Een nadeel van deze strategie is dat de rente die je krijgt behoorlijk laag is. De huidige rentepercentages liggen zo rond de 3%. En stel dat je maandelijkse uitgaven hebt van 1000 euro, dan heb je € 400.000,- nodig om deze maandelijkse uitgaven te betalen van je rente-inkomsten.
    Een andere manier om je passief inkomen te vergroten is om je vermogen anders in te zetten. Dit houdt dan veelal in dat je risicovoller met je geld belegt, zodat je een hoger rendement haalt dan de rentevergoeding op de spaarrekening. Stel, dat je nog steeds maandelijkse uitgaven hebt van 1000 euro. Omdat je al flink wat ervaring hebt met beleggen haal je gemiddeld zo’n 10% per jaar. In dat geval heb je nog maar € 120.000,- nodig om aan je maandelijkse uitgaven te voldoen.

    Kosten omlaag brengen
    Een andere manier om dichterbij financiële vrijheid te komen is je kosten omlaag te brengen. Immers, zodra je passieve inkomen je maandelijkse uitgaven overtreffen ben je financieel onafhankelijk. Hierbij speelt het persoonlijke aspect ook weer een rol: heb je echt twee auto’s nodig? Heb je dat bepaalde abonnement nodig? Enzovoort. Hou elke uitgave eens tegen het licht, en vraag jezelf af: heb ik dit echt nodig? (lees: wil ik dit echt hebben?). Veelal zul je er dan achterkomen dat je bepaalde aankopen doet omdat men die van ons verwacht. Een klassiek voorbeeld hiervan is het willen hebben van een nieuwe auto als de buurman ook net een nieuwe auto heeft, maar er zijn nog wel meer soorten uitgaven waarin we ons eigenlijk te veel laten leiden door een (irrelevante) externe factor. Kijk ook verder dan alleen het geld; als je iets koopt wat je niet echt nodig hebt, dan ga je ook tijd verspillen aan dat product. Tijd die je ook had kunnen besteden aan dingen die je leuker vindt. Dit is misschien nog wel het belangrijkste argument voor het kritisch beoordelen van je uitgaven.

    Tot slot
    De vraag in het begin was: is financiële vrijheid haalbaar? Ik denk dat het haalbaar is, vooral als je je eigen materialistische wensen eens goed tegen het licht houd, om te bezien of je het écht wilt. Kom je erachter dat je iets (bv. een bepaalde auto) echt wilt hebben, laat je dan niet door iets weerhouden. Kom je er achter dat je het niet perse wilt, richt je dan op de dingen die je wel de moeite waard vind. Het is dus per persoon verschillend of je snel financieel vrij zal worden. Hoe dan ook, als realiseert dat financiële vrijheid meer is dan veel en dure bezittingen, dan ben je al een flink eind op weg. En ook al bereik je misschien binnenkort geen financiële vrijheid, het kan geen kwaad om jezelf eens af te vragen: wat wil ik echt?

    *: het concept van een ‘financial freedom number’ berekenen heb ik ontleend aan Van K. Tharp – Safe Strategies for Financial Freedom.

    Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
    Gerelateerde berichten:
  • Wanneer is iemand rijk? Over het relateren van rijkdom het opgebouwde vermogen
  • Boek: Safe Strategies for Financial Freedom
  • Moet je slim zijn om rijk te worden? Over de invloed van IQ op rijkdom en inkomen
  • Reacties

    (plaats een reactie)

    Reactie van Jasper
    vrijdag 20 april, 2007 om 13:30

    Het passieve inkomen waar je het over hebt, is dat werkelijk zo passief ? Als je je aandelen maandelijks wat wilt laten doen, moet je er toch zeker voor zorgen dat je ze aandacht geeft, en er tijd instopt. Ook het hebben van een inkomstengenererende website vraagt onderhoud, en dus tijd.
    Het enige passieve in dit geval is dus veel geld op de bank. Maar ook hier is (iig in het begin) werk vereist. Men kan denk ik alleen spreken over werkelijke passiviteit als men over geld beschikt zonder er echt moeite voor te hebben gedaan, zoals bij een erfenis, of vermogende (en genereuze ;) ) familie.

    gr Jasper

    Reactie van Jos
    vrijdag 20 april, 2007 om 14:29

    Klopt, bij aandelen is het inderdaad niet altijd passief. Maar zou je kiezen voor een ‘dollar cost averaging’ strategie (middelen): dan beleg je elke maand automatisch een bepaald bedrag in een fonds. Of als je belegd voor de langere termijn in hoog dividend aandelen. Dat is dan wel passief, maar ik ben het met je eens dat een volledig passieve strategie niet kan, omdat je ook een begin kapitaal moet hebben, welke (meestal) niet passief is te verkrijgen.

    ‘Passief inkomen’ had inderdaad beter kunnen worden verwoord. :)

    Gr. Jos

    Reactie van Arnoud
    vrijdag 20 april, 2007 om 14:52

    Beste Jos,

    Een geweldig artikel. Niet eens zozeer om de inhoud, als wel om het feit dat velen aan het eind van een periode met sterk stijgende beurskoersen overmoedig worden.

    De halve wereld moet zich kapot werken om in rond te komen van een schamel inkomen. Wij in het westen hebben het verdomd goed. Degene die niet meer hoeven te werken hebben het supergoed.

    Pas op! Het is niet normaal om financieel onafhankelijk te zijn. Dit bedoel ik niet negatief. Vanzelfsprekend heb ik er niets op tegen. Echter, in de context van de wereldgeschiedenis is het NIET voor Jan met de Arbeiderspet weggelegd.

    Inhoudelijk heb je zeker gelijk. Toch lukt het in onze consumptiemaatschappij maar weinigen om te sparen. Ook in Nederland consumeren we boven onze stand. Evenals in Amerika. Er is ook in Nederland sprake van een negatieve spaarquote. Tenminste als ik RTL Z mag geloven.

    Het bereiken van financiële vrijheid ligt is volgens mij voor velen een attitudeprobleem. We zijn er te verwend voor. Of je moet het durven om niet met de consumptiemaatschappij mee te doen. Het vrekkenstel heeft de status van financiële vrijheid bereikt door bijvoorbeeld in het donker te gaan douchen. Maar ja, dat kunnen maar weinigen opbrengen. Of het moet gaan om een intiem douchepartijtje. Maar ja, de meesten onder ons zijn de fase van verliefdheid voorbij 

    Jos, ik vind het een geweldig artikel. Ergens geloof ik er ook wel in. Alleen willen de meeste mensen er geen moeite voor doen. Bovendien is het in de context van de wereldgeschiedenis een RARE zaak. Ik denk dat dit soort artikelen een bevestigd dat we het hoogtepunt van de beurs binnenkort bereiken.

    Nog bedankt voor het plaatsen van het artikel over mijn boekje. Leuk dat het relatief goed gelezen wordt. Mijn bezoekersaantal schiet omhoog. :-)

    Goed weekend,

    Arnoud

    Reactie van Jos
    vrijdag 20 april, 2007 om 15:22

    Hoi Arnoud,

    Leuk dat je het een interessant artikel vond. Ook leuk dat je het verbindt met de fasen van de beurscyclus, alhoewel ik het niet met de stijgende beurskoersen in het achterhoofd heb geschreven. Het is inderdaad wel een erg optimistisch artikel passend bij een topfase geworden. ;)

    Het is inderdaad absurd dat ‘wij’ hier in het westen kunnen praten over “financieel vrij” zijn, terwijl ze in andere delen van de wereld blij zijn als ze bijvoorbeeld geld voor een pan hebben.

    Ik denk dat je met de opmerking dat het vooral een attitudeprobleem is, precies de spijker op de kop slaat. Ik denk dat heel veel mensen financieel vrij kunnen worden. Maar ja, een vrijstaand huis, twee auto’s, minstens een keer per jaar op vakantie: het lijkt allemaal wel een “primaire levensbehoefte” te zijn. Ik heb er niks op tegen hoor, daar niet van, maar soms schiet men er wel in door. Er is nog altijd zoiets als ‘ouderwets’ sparen. :)

    Hehe, leuk dat je kunt merken dat je bezoekers aantal door die post omhoog schiet. (Topfase? ;) :) )

    Prettig weekend,

    Reactie van Jasper
    vrijdag 20 april, 2007 om 22:17

    Ik denk dat als je eenmaal financieel ‘vrij’ bent, dat dan de volgende stap is om op andere gebieden vrijheid te creeren, zodat onafhankelijkheid weer een beetje dichterbij komt. Bijvoorbeeld door je eigen voedsel te gaan verbouwen.
    In sommige ‘andere delen van de wereld’ gebeurt dit al, dus ik vraag me af of deze mensen wel zo gebonden zijn aan de door ons zo gewaardeerde financiele middelen.

    Het ‘attitudeprobleem’ werkt natuurlijk wel beide kanten op.

    gr Jasper

    Reactie van Jos
    zondag 22 april, 2007 om 10:12

    Klopt, in ‘andere delen van de wereld’ zijn ze wel stukken minder materialistisch dan wij hier. Soms lijkt het wel dat we hier zijn vergeten dat geld enkel een ruilmiddel is.

    Je eigen voedsel verbouwen, en je eigen producten maken, schaar ik voor mezelf niet onder ‘vrijheid’. Dat heeft voor mij een teveel ‘werkgehalte’, omdat je daar relatief veel tijd in moet steken. Wat dat betreft haal ik het liever bij de winkel. :)

    Dus voor mij zou ‘financiële vrijheid’ een eindpunt zijn, terwijl het voor jou eerder een ‘beginpunt’ is? :)

    Gr. Jos

    Reactie van Phil
    dinsdag 18 december, 2007 om 2:03

    Ik heb het artikel met veel belangstelling gelezen en herkende mezelf er wel in.
    Met reden heb ik me vanaf mijn 18e voorgenomen uiterlijk tot mijn 55e te MOETEN werken. Daarvoor heb ik maatregelen genomen om vanaf die leeftijd “financieel onafhankelijk” te zijn. Mijn hypotheek loopt dan af, koopsompolissen komen dan vrij, er is een bedrag gespaard voor de opleiding van mijn kinderen etc. etc. Ik heb een redelijk betaalde baan en spaar maandelijks. Mijn buurman (die ca. 70% van mijn inkomen heeft) rijdt elke 3 jaar een nieuwe auto, terwijl de mijne 11 jaar oud is.
    Dit artikel kwam ik tegen omdat ik mijn spaargeld goed maar veilig wil beleggen (in welke vorm dan ook) zodat het op mijn 55e een stuk meer is dan de inleg.
    Daarbij realiseer ik me dat mijn materiële eisen niet te hoog moeten zijn. Maar een ‘2 onder een kapper’ en een leuke maar oudere auto zijn daarbij zeker haalbaar.
    En jawel, ik leef ook nu!

    Reactie van Jos
    dinsdag 18 december, 2007 om 11:21

    Hoi Phil,

    Leuk je verhaal! Leuk ook om te horen dat het in de praktijk, met wat discipline, ook goed uit te voeren is zonder abnormale offers te moeten brengen. Het komt er eigenlijk op neer waar je belang aan hecht (nieuwe auto of niet). Knap dat je er al zo vroeg mee bent begonnen, en succes met het voltooien van je plan op je 55e. :)

    Gr. Jos

    Reactie van Armand
    zaterdag 26 januari, 2008 om 20:41

    Jos,

    Grappig dat je daar nu al over nadenkt. Ikzelf heb ook wat modellen gemaakt en scenario’s doorgerekend. Er zit een grote omissie in je verhaal: INFLATIE!! We willen niet alleen voldoende passief inkomen hebben voor onze uitgaven van vandaag, maar ook van morgen, overmorgen etc.

    M.a.w. je formule zou de volgende moeten zijn:

    passief inkomen – maandelijkse uitgaven > inflatie = financieel onafhankelijk

    Als je bijv. een miljoen EURO hebt en de inflatie is 2% dan zul je dus 20.000 EURO aan je reserves moeten toevoegen. Zo niet dan ben je aan het interen en dan is het maar de vraag hoe lang je financieel onafhankelijk bent.

    Reactie van Jos
    woensdag 6 februari, 2008 om 12:40

    Hoi Armand,

    Bedankt voor je toevoeging. Je hebt helemaal gelijk, ook inflatie dient te worden meegenomen in de formule. Ik heb het artikel hierop aangepast,

    Gr. Jos

    Plaats een reactie