Psychologie en beleggen - Home
In verband met mijn afstuderen is Psychologie en Beleggen tijdelijk met 'vakantie'.
E-mail abonnementen
Ontvang nieuwe artikelen automatisch in je inbox!

Meer informatie

Laatste reacties
  • Zoeken


    Blogroll
    Recente artikelen
    Statistieken van Psychologie en Beleggen
      Woorden: 152.925;
      Reacties: 320;
      Artikelen: 131;
    RSS feeds van Psychologie en Beleggen
    RSS feed van reacties Reacties
    RSS feed van artikelen Artikelen

    Voeg toe aan Technorati Favorites
    AddThis Social Bookmark Button
    Archief van Psychologie en beleggen

    Columnist bij:
    GannTrader
    Je bent hier: Home --> Alle artikelen --> Wetenschappelijke onderzoeken --> Moet je slim zijn om rijk te worden? Over de invloed van IQ op rijkdom en inkomen

    Moet je slim zijn om rijk te worden? Over de invloed van IQ op rijkdom en inkomen

    Ieder zal het zich wel eens hebben afgevraagd, wat die mensen in de Quote 500 nu onderscheid van het ‘normale volk’. Naast dat hun discipline en geluk een rol lijkt te spelen, worden deze mensen ook vaak gezien als ‘erg slim’. Zijn rijke mensen nu slimmer dan de minder vermogende Nederlanders?

    De onderzoeker Jay Zagorsky heeft hiervoor de data onderzocht van een Amerikaanse groep van 7.403 baby boomers met een gemiddelde leeftijd van 37 jaar. Omdat deze groep meerdere jaren lang werden gevolgd, was het mogelijk om de ontwikkeling van deze grote groep mensen te volgen.

    Hieruit bleek dat voor elke punt toename in het IQ het jaarlijkse inkomen tussen $234 en $616 stijgt, als wordt gecorrigeerd voor andere verklarende factoren. Mensen met een boven gemiddelde IQ blijken tot 3 keer meer te verdienen als mensen met een beneden gemiddelde intelligentie. Eerdere onderzoeken hebben trouwens ook een positief verband gevonden tussen IQ scores en jaarlijks inkomen.

    IQ & vermogen

    Echter, enkel het inkomen weten zegt nog weinig over iemands ‘rijkdom’, oftewel zijn opgebouwde vermogen. Zo kunnen mensen met een hoog inkomen een uitbundige levensstijl hebben, waardoor ze minder vermogen opbouwen dan mensen met een gemiddeld inkomen die elke maand wat geld opzij leggen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat als de IQ scores toenemen, het opgebouwde vermogen niet toeneemt. Wel is het zo dat mensen met een hogere intelligentie doorgaans ook meer vermogen hebben opgebouwd, maar dit verschil is minder groot dan je zou verwachten op basis van hun hogere inkomens. Er is dus sprake van een zwakkere relatie tussen IQ scores en opgebouwd vermogen dan er is tussen IQ scores en inkomen.

    Met andere woorden, er waren enkele individuen met een beneden gemiddelde intelligente die een hoog inkomen hadden, maar er waren er relatief veel die een hoog opgebouwd vermogen hadden. Hoe valt nu te verklaren dat mensen met een hoog inkomen weinig vermogen opbouwen?

    Hoog IQ en financiële problemen

    Een ander factor die in dit onderzoek werd bekeken waren financiële problemen (een maximale schuld op de credit card, betalingsachterstand en persoonlijk faillissement). Hieruit kwam naar voren dat het toenemen van IQ scores samenhangt met een toename aan financiële problemen. Alleen bij de groep mensen die een iets boven gemiddelde intelligentie hadden leidde een hogere IQ score tot minder financiële problemen. De groep die beduidend slimmer was dan gemiddeld bleek dus meer financiële problemen te kennen. De onderzoeksdata geeft geen uitsluitsel waarom dit zo is, maar het zou kunnen dat mensen met een hoog IQ eerder een drukke baan hebben, waardoor ze eerder achterlopen met het betalen van rekeningen. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat mensen met een boven gemiddelde intelligentie hun eigen vaardigheden overschatten en denken dat ze slim genoeg zijn om de financiële problemen te ontwijken. Hierdoor kunnen ze ook minder vermogen willen opbouwen, omdat ze aannemen dat zoiets niet nodig is.

    De belangrijkste conclusie van dit onderzoek is dat intelligentie geen verklarende factor is voor rijkdom. Mensen met een lagere intelligentie hoeven niet te denken dat financieel succes voor hun niet haalbaar is, en mensen met hogere intelligentie moeten uitkijken zichzelf niet te hoog in te schatten.

    Bron: Zagorsky, J.L. (2007). Do you have to be smart to be rich? The impact of IQ on wealth, income and financial distress.

    Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner
    Gerelateerde berichten:
  • Quotes: Warren Buffett (2)
  • Wanneer is iemand rijk? Over het relateren van rijkdom het opgebouwde vermogen
  • Day trading
  • Reacties

    (plaats een reactie)

    Reactie van Arnoud
    zondag 16 december, 2007 om 20:51

    Beste Jos,

    Wat een leuke column. Een column met een interessante boodschap. Heel toegankelijk om te lezen. Ik ben er enthousiast over. Vooral omdat ik er zelf ook wat van opsteek.

    Het lijkt me zeker de moeite waard om te onderzoeken welke vaardigheden en attitudes van invloed zijn op het opbouwen van een vermogen. Wellicht kun je een persoonlijke noot toevoegen aan de tekst.

    Ik zou het zeer op prijs stellen als je in staat bent om nog enkele persoonlijke veronderstellingen kunt toevoegen. Bijvoorbeeld als slotwoord. Ofwel, welke type mensen / beleggers zijn volgens jou wel in staat om een vermogen op te bouwen. Welke vaardigheden heb je daar volgens jou voor nodig.

    Als je dat hebt gedaan, kan ik in mijn eigen column op www.usmarkets.nl onder het kopje ‘opmerkelijk’ iets over dit thema schrijven en een verwijzing maken naar jouw site.

    Bedankt voor je mail. Kom ik later nog op terug ;-)

    Leuk dat je weer actief bent.

    Groet,

    Arnoud

    Reactie van Jos
    dinsdag 18 december, 2007 om 11:14

    Hoi Arnoud,

    Bedankt voor je reactie. Leuk je uitdaging om eens te kijken welke type mensen / beleggers goed in staat zijn een vermogen op te bouwen.
    Eerlijk gezegd zou ik daar nu nog niet veel zinnigs over kunnen zeggen, daarvoor zou ik er zelf eerst wat meer over moeten weten. Ik ga er eens verder over nadenken. Een leuk idee voor een toekomstige column! :)

    Gr. Jos

    Reactie van Arnoud
    dinsdag 18 december, 2007 om 23:17

    Ha Jos,

    Je suggereert, overigens ben ik het daar helemaal mee eens, dat er voor het creëren van een kapitaaltje andere vaardigheden nodig zijn, dan voor het creëren van een bovengemiddeld inkomen.

    Ik ging ervan uit dat mensen met een hoog inkomen, ook automatisch een groter vermogen bij elkaar sprokkelen dan mensen met een laag inkomen.

    Ik heb geen idee wat het IQ is van het ‘Vrekkenstel’. Ik weet wel dat zij een behoorlijk kapitaaltje hebben gespaard. Advies: budgetteer je uitgaven. Zorg dat er maandelijks minder uitgaat dan er binnenkomt. Je hoeft niet heel slim te zijn om te bedenken dat je dan elke maand ietsjes rijker wordt. Zo simpel en toch zo moeilijk uitvoerbaar.

    Succes,

    Arnoud

    Reactie van Random
    dinsdag 22 januari, 2008 om 22:11

    Hallo Jos,

    Het is een interessante materie waar je over schrijft. Ik mis echter het element van geluk bij het vergaren van rijkdom. je hebt ongetwijfeld gehoord van Nassim Nicholas Taleb die enige boeken heeft geschreven over de grote rol die toeval speelt in het leven. Deze rol van toeval speelt ook een grote rol bij het vergaren van rijkdom. Het is duidelijk dat een hoger IQ iemand in staat stelt om meer inkomen te vergaren, maar dit is niet genoeg voor het vergaren van rijkdom. Daar geluk zo’n grote rol speelt bij het vergaren van rijkdom is het zichzelf zoveel mogelijk blootstellen aan mogelijke positieve toevalstreffers erg belangrijk. Hiervoor is dus vooral doorzettingsvermogen nodig en een dikke huid. Beide zaken hebben niet veel te maken met IQ. Vandaar ook dat ik denk dat bij mensen die rijkdom hebben vergaard er een wijdere spreiding is over verschillende niveaus van IQ. Op mijn blog http://randomfinancials.blogspot.com kun je overigens enige mogelijkheden zien die mensen op weg kunnen helpen om rijkdom te vergaren.

    Reactie van Jos
    woensdag 6 februari, 2008 om 12:50

    Hoi Random,

    Mee eens, toeval heeft inderdaad een grote rol bij het verkrijgen van ‘rijkdom’. Het is alleen bijzonder moeilijk aan te geven in hoeverre dit speelt voor een groep als geheel, waarover dit onderzoek ook gaat.

    Immers, in een groep zul je de geluksvogels hebben die door een flinke portie randomness rijk worden. Echter, in dezelfde groep zullen ook flink wat pechvogels zitten. Een probleem hierbij is, vooral met betrekking tot de pechvogels, is dat je ze niet eenvoudig ziet. Ik bedoel hiermee dat die mensen die rijk zijn geworden door een portie geluk op tv verschijnen, of in de Quote 500 tot onze aandacht komen. De pechvogels daarentegen kom je niet ergens tegen, waardoor we er toe neigen het percentage geluksvogels te overschatten. (Zie ook de psychologische valkuilen, bv. de representativiteits heuristiek).

    Plaats een reactie